Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/cms/application/cms.php on line 471
Nauczyciele bibliotekarze ze Stargardu z wizytą w bibliotekach zielonogórskich - Bibliotekarz Lubuski

Nauczyciele bibliotekarze ze Stargardu z wizytą w bibliotekach zielonogórskich

W dniach  5 - 10 czerwca 2018 r., 10-osobowa grupa nauczycieli bibliotekarzy ze Stargardu uczestniczyła w wyjeździe edukacyjnym do  Zielonej Góry. Głównym celem wyjazdu było zwiedzenie i zapoznanie się z działalnością bibliotek: Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Norwida, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Marii Grzegorzewskiej i  Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Idea wyjazdów  edukacyjnych pod hasłem „Na szlaku polskich bibliotek”  zrodziła się w 2007 r. Od tamtego czasu nauczyciele bibliotekarze odwiedzili: 2007 r. – Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Bibliotekę Uniwersytetu Wrocławskiego; 2008 r. - Bibliotekę Narodową, Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego; 2009 r. -  Bibliotekę Uniwersytecką, Bibliotekę  Raczyńskich w Poznaniu i Bibliotekę PAN  w Kórniku; 2010 r. - Bibliotekę  Główną Uniwersytetu Gdańskiego, Bibliotekę  PAN w Gdańsku; 2011 r. -  Bibliotekę Uniwersytetu Jagiellońskiego, Mediatekę ZS im. Goetla  i Bibliotekę Pedagogiczną w Suchej Beskidzkiej; 2013 r. – Bibliotekę Uniwersytecką w Toruniu; 2014 r. - Bibliotekę Uniwersytetu Łódzkiego i Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Łodzi; 2015 r. - Warmińsko - Mazurską Bibliotekę Pedagogiczną w Elblągu i Bibliotekę Elbląską (publiczną); 2016 r.- Bibliotekę Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i Miejską Bibliotekę Publiczną im. dr. Witolda Bełzy w Bydgoszczy; 2017 r. - Bibliotekę Śląską i Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej (CINiBA) w Katowicach. Koordynatorem wyjazdów jest Irena Zalewska - doradca metodyczny ds. bibliotek szkolnych.

Do Zielonej Góry wyjechałyśmy rankiem 8 czerwca.  Po przyjeździe na miejsce pierwsze kroki skierowałyśmy  do Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej  im. Cypriana Norwida. Gmach instytucji został wybudowany w latach 70 – tych, ale obecnie jest sukcesywnie modernizowany zgodnie z potrzebami czytelnika XXI wieku.  Przewodnikiem po  Bibliotece była  Pani Monika Simonjetz. W Muzeum Ilustracji Książkowej wysłuchałyśmy ciekawej prelekcji na temat ilustrowania książek najdawniejszych, w tym manuskryptów i inkunabułów, a także zmieniających się na przestrzeni wieków technik graficznych wykorzystywanych w edytorstwie. Na wystawie zaprezentowano dzieła o pięknych oprawach, grzbietach i motywach zdobniczych brzegów książek, a także zbiory ekslibrisów i superekslibrisów. Ze wzruszeniem rozpoznawałyśmy ilustracje z najpiękniejszych książek naszego dzieciństwa. Obejrzałyśmy również nowoczesne oddziały biblioteki: Wypożyczalnię Główną, Oddział dla Dzieci „Biblioteka Pana Kleksa”, Dział Informacji Regionalnej i Bibliograficznej, Bibliotekę Obcojęzyczną i Mediatekę „Góra Mediów”. Poznałyśmy specyfikę pracy w działach, a także realizowane zadania służące promocji książki i czytelnictwa.

Następnie udałyśmy się do Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Marii Grzegorzewskiej, która mieści się w tym samym gmachu. Zostałyśmy tam bardzo serdecznie  przywitane przez Panią Dyrektor Marzenę Szafińską - Chadałę. W miłej atmosferze przy kawie Tadeusz Semczuk zapoznał nas z historią, patronką i działalnością biblioteki. W dalszej części spotkania zwiedziłyśmy i zapoznałyśmy się z pracą poszczególnych wydziałów. Wanda Stokłosa, kierownik Czytelni PBW, zaprezentowała zbiory czytelni oraz cenną kolekcję cymeliów. Na zakończenie wizyty  można było obejrzeć wystawę zatytułowaną 2018 Rokiem Praw Kobiet.

Wieczorem udałyśmy się do Filharmonii Zielonogórskiej na koncert symfoniczny pt. „Polska muzyka filmowa”.

W sobotę, 9 czerwca odbyło się szkolenie w  Bibliotece  Uniwersytetu Zielonogórskiego, która jest jedną z najnowocześniejszych w kraju. Pracownik biblioteki,  Pani  Eliza Ratajczak oprowadziła nas po bibliotece i przybliżyła zasady funkcjonowania takiej  placówki. Wszyscy byli pod wrażeniem nowoczesnego wystroju i przestrzeni.

Po szkoleniu, ze wspaniałym przewodnikiem Panem Jarosławem Wnorowskim zwiedzałyśmy najciekawsze obiekty i zabytki miasta. Na naszym szlaku znalazły się: plac Bohaterów, secesyjny kościół ewangelicki, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Muzeum Wina, Muzeum Dawnych Tortur, kościół polskokatolicki, gmach Lubuskiego Teatru, pomnik Bachusa, fragment dawnych murów obronnych, kompleks Filharmonii Zielonogórskiej, Stary Rynek z Ratuszem i jego 53-mterową wieżą, budynek rektoratu Uniwersytetu Zielonej Góry, Wieża Głodowa zwana także Łaziebną, gotycka konkatedra  pw. św. Jadwigi, plac Matejki. Podczas naszej wędrówki po mieście spotkałyśmy aktora Pana Wojciecha Pszoniaka, z którym zrobiłyśmy pamiątkowe zdjęcie. Na trasie towarzyszyły nam rzeźby Bachusików, bo Zielona Góra to jedyny w Polsce region uprawy winnej latorośli. Wycieczkę zakończyłyśmy na Winnym Wzgórzu w Palmiarni. Miasto, nazywane też Grodem Bachusa, zrobiło na nas dobra wrażenie – jest przyjazne mieszkańcom i turystom, pełne zieleni, ciekawych budowli i miejsc.

Trzeciego dnia wyprawy, zaraz po śniadaniu, udałyśmy się do  Winnicy Mozów, gdzie przekazano nam wiedzę nt. uprawy winorośli oraz produkcji wina. Odbyła się również degustacja ze szkoleniem sommelierskim. W wesołym nastroju wróciłyśmy do Stargardu.

Nasz jedenasty wyjazd edukacyjny był bardzo udany. Nauczyciele bibliotekarze zdobyli nową wiedzę i doświadczenie, które na pewno wykorzystają w pracy zawodowej. Współczesny bibliotekarz to osoba kreatywna, twórcza, otwarta na zmiany i nowe wyzwania, a wyjazdy edukacyjne są tego dowodem. Podróże, nie tylko kształcą, ale i inspirują!